Vervanging pads en batterijen AED’s
Gratis pads en batterijen beschikbaar als deze verlopen zijn
Eindhoven Hartveilig is samen met de gemeente Eindhoven tot een heel mooi initiatief gekomen! Vanaf 1 juli 2024 worden de komende drie jaar de pads en batterijen van AED’s in Eindhoven die 24/7 aangemeld zijn bij HartslagNu en beschikbaar zijn voor alle burgerhulpverleners vergoed.
Hieraan zitten wel enkele voorwaarden:
- Alleen particulieren of (vrijwilligers)organisaties die eigenaar of beheerder zijn van een AED, en als zodanig zijn geregistreerd en aangesloten bij HartslagNu, en 24 uur per dag en 7 dagen per week voor alle burgerhulpverleners beschikbaar is binnen de gemeente Eindhoven kunnen een aanvraag indienen.
- De AED wordt conform wettelijke voorschriften tijdig en juist onderhouden. Dit houdt in dat er regelmatig gekeken wordt of de AED het nog doet en dat er na een reanimatieoproep gecontroleerd wordt of de AED ingezet geweest is. Als dat zo is, kunt u zelf nieuwe pads en/of accu/batterijen bestellen en deze declareren bij de GGD Brabant Zuidoost. Mocht u spullen uit de safeset missen dan kunt u die via onze website bij ons aanvragen. Wij controleren daarbij wel of uw AED 24/7 bij HartslagNu aangemeld is en of hij beschikbaar is voor burgerhulpverleners.
- De AED was al voor 1 juli 2024 aangemeld bij HartslagNu en is 24/7 openbaar toegankelijk voor burgerhulpverleners of Stichting Eindhoven Hartveilig vindt de locatie van uw AED noodzakelijk voor het optimaal functioneren van de 6-minutenzone.
- De AED blijft op de aangemelde lokatie 24/7 openbaar beschikbaar voor burgerhulpverlening voor de looptijd van de nieuwe pads en accu/batterijen.
- De AED is niet meer dan 8 jaar oud.
- Voor uw type AED zijn nog pads en accu/batterijen leverbaar. De levering van onze leverancier is hierbij leidend. Alleen voor de gangbare modellen zijn gratis pads en accu/batterijen beschikbaar.
Zijn de pads en/of accu/batterijen van uw AED (bijna) verlopen dan kunt u via de knop hieronder nieuwe bestellen. We nemen bestellingen aan als de pads en/of accu/batterijen binnen 3 maanden verlopen zijn. U kunt dus direct na de eerste HartslagNu-melding bestellen. Wij controleren of de AED in Eindhoven is aangemeld bij HartslagNu voor 24 uur per dag, 7 dagen per week en of hij openbaar toegankelijk is. Als dat het geval is, zetten we de bestelling door naar de leverancier. Die stuurt u de pads en/of accu/batterijen ongeveer twee weken voor de verloopdatum toe naar het opgegeven adres. Vervolgens zorgt u ervoor de pads en/of accu/batterijen geplaatst wordt en past u de gegevens aan in HartslagNu. Ook dit controleren wij.
Het declareren van de kosten van een AED na een reanimatie
Na een oproep zijn de kosten te declareren bij de GGD Brabant-Zuidoost. Vergoed worden:
- vervangen van elektroden/pads.
- batterij als deze elke keer na inzet van de AED vervangen moet worden.
Helaas worden de kosten van het uitlezen van een AED op verzoek van een cardioloog en het aanvullen van een safeset vaak niet vergoed. Het is raadzaam dit wel te declareren. Mochten jullie het niet vergoed krijgen, neem dan even contact met ons op.
De eigenaar van een AED kan een factuur indienen bij de GGD Brabant-Zuidoost
De factuur moet de volgende informatie bevatten:
- Gegevens AED-eigenaar (naam, adres, bankrekening, etc.)
- Datum en tijdstip waarop de AED gebruikt is
- Adres waar de AED gebruikt is
- Omschrijving van de gemaakte kosten
- Nota’s van de aanschaf van elektroden en eventueel een accu dienen bijgevoegd te worden
In Eindhoven kan dit gedeclareerd worden bij GGD Brabant-Zuidoost.